Robert Graves: BÍLÁ BOHYNĚ Překlad: Petra E. Malíková (1997) | |||||||||||||||||||||||||||||
|
Jedenáctým stromem je břečan v období květu. Říjen byl v Thrácii a Thessálii dobou Bakchanálií, kdy opojené bassaridky pobíhaly po horách, mávajíce na počest Artemidy (nebo Ariadne) jedlovými větvemi, spirálně opletenými břečanem (druhem, který plodí luté bobule) na počest Dionýsovu (podzimního Dionýsa, kterého musíme odliovat od Dionýsa zimního slunovratu, je je ve skutečnosti Héraklem). Na pravém předloktí nosily vytetovaného jelena, a v extázi trhaly na kusy kolouchy, kůzlata, děti, a dokonce i dospělé lidi. Břečan byl zasvěcený Osiridovi právě tak jako Dionýsovi. Réva a břečan následují po sobě nedlouho před koncem roku a jsou společně zasvěceny vzkříení, snad proto, e jako jediné dva "stromy" v abecedě Beth-Luis-Nion rostou ve spirále. Znovuzrození je symbolisováno révou také proto, e její síla zůstává uchována ve víně. V Anglii vdy bývalo břečanové křoví znakem hostince, kde se podávalo víno. Odtud pochází přísloví "Dobré víno nepotřebuje ádné křoví". Břečanové pivo, silně opojný středověký nápoj, se stále vaří v koleji Trinity v Oxfordu na památku studenta zavraděného lidmi z Balliolu. Je pravděpodobné, e opojným nápojem bassaridek bylo jedlové pivo, vařené ze ávy stříbrné jedle, ochucené břečanem; mohly také pro opojení výkat břečanové listy. (Rivalita mezi cesmínou a břečanem, zmiňovaná ve středověkých anglických koledách, neznamená, jak by se člověk mohl domnívat, soupeřství mezi stromem vrady a stromem vzkříení, mezi Tyfonem-Setem a Dionýsem-Osiridem. Ve skutečnosti představuje domácí zápas mezi mui a enami. Vysvětlením se zdá být to, e v některých částech Anglie býval poslední panák sklizně, vezený do vesnice, ověnčený Osiridovým břečanem, a byl zván Májka sklizně, Nevěsta sklizně nebo Břečanové děvče. Jako trest byl předán tomu farmáři, který skončil sklizeň jako poslední. Byla to do nadcházejícího roku neastná větba. Proto se břečan začal vztahovat k Babě, "carline wife". Toto přirovnání bylo potvrzeno také tím, e břečan krtí stromy. Ale jak břečan, tak i cesmína byly spjaty se Saturnáliemi, kde cesmína představovala Saturnův kyj a břečan hnízdo Střízlíka se zlatým chocholem, ptáka, který mu byl zasvěcen. Na vánoční ráno, poslední ráno jeho veselé vlády, musel jako první překročit práh Saturnův zástupce, mu s tmavými vlasy, kterému se říkalo Cesmínový chlapec. Dělala se při tom vekerá opatření, aby se mu eny vyhnuly z cesty. Tak se Břečanové dívky a Cesmínoví chlapci dostali do protikladu; vznikl vánoční zvyk, kdy cesmínoví chlapci a břečanová děvčata soupeřili ve hře o to, kdo má víc předností, a jedni proti druhým zpívali satirické písně. Břečanový měsíc trvá od 1.10. do 28.10.
|